Tonijn

“Sukkelllls” zeg ik naar de mening van Baudine net iets te hard als we langs de lange wachtrij van de KLM bagage drop off lopen. Wij lopen via de priority lane want wij hebben Baloe. Baloe is de vriendin van Romy en haar vader vliegt zoveel dat ook wij een keer dat bijzondere gevoel mogen ervaren om geautoriseerd voor te dringen. Echt heerlijk. “Rob ssssssst! Niet zo hard.” Een paar mensen kijken ietwat geïrriteerd onze kant op maar dat maakt me niets uit. Ik ga toch niet vliegen. Mij zien ze niet meer.
De koffers krijgen een extra sticker zodat ze als eerste worden uitgeladen in Amsterdam. Het moet niet gekker worden. Ook hebben we wat bekijks omdat de twee dametjes maar liefst vijf koffers bij zich hebben. De waarheid hiervan is dat Baudine en ik zooi kwijt willen die we de halve wereld hebben meegetorst en nooit gebruiken. Weg ermee. We willen ons weer kunnen bewegen op de boot. Triomfantelijk loop ik weer terug terwijl ik ondertussen de rij naast ons nog eens rustig overzie. Het is tijd om afscheid te nemen want aan alles komt een einde. We gaan ze missen.

Baudine loopt gejaagd het parkeerterrein af richting de aankomsthal. De blauwe vogel met Romy en Baloe is twintig minuten eerder geland en ze wil niet te laat komen. Niet veel later komen de twee bleekscheetjes de hoek om en kunnen we knuffelen. We nemen ze mee naar Pirates Nest en pakken daar de dinghy richting Bojangles. We komen redelijk droog over. Even later zitten we aan de borrel en worden we bijgepraat over van alles en nog wat.

Na een dag strand nemen we de tweede avond de dames mee naar het aanstormend bejaarden diner. We pronken uitgebreid met onze schatjes maar die willen niet te laat naar huis in verband met hun jetlag. Eenmaal op de boot drinken we nog een slaapmuts en gaan bijtijds naar bed.

Baloe is voor de vierde keer op Curacao en weet goed de weg. We hebben een auto gehuurd en gaan achtereenvolgens naar de stranden van Porto Marie, Cas Abau en Karakter. Het is lekker weer. Warm met een goede bries. Er wordt volop gesmeerd en al gauw zit iedereen in hetzelfde ritme met wat kleur op de wangen. De planning is om de volgende dagen naar Klein Curacao te gaan. Ik offer me een dag op, zet de dames weer af op een prachtig strand en ga de boodschappen doen. We willen drie dagen en nachten blijven. Ook heb ik m’n licht opgestoken bij René van de Blue Spirit. René is een ervaren zeevisser en heeft volop tips over het vangen van tonijnen. Ik besluit al z’n adviezen op te volgen en moet behoorlijk investeren in m’n visuitrusting. M’n drie kippetjes kijken ondertussen reikhalzend uit naar de verse tonijn die ik ze belooft heb.

Romy en Baudine leveren de auto in en samen met Baloe maak ik Bojangles vaarklaar. Ik heb er zin in. Gewoon weer eens lekker zeilen. De verwachting is windkracht 3 Bft tegen en het is een 14 mijl varen naar Klein Curacao. Ik spreek met Bluenose af om eerst langs de kust omhoog te varen en vervolgens de zeilen te hijsen. Als we buitengaats komen is de wind toch sterker dan verwacht en motoren we in één keer door. Wel gaan onmiddellijk de vislijnen uit. Drie lijnen in totaal dit keer met negen haken. We moeten denk ik een fileer-straat inrichten want volgens René is het een gekkenhuis met de tonijnen hier.

Na een aantal mijlen begin ik te twijfelen aan het verhaal van René. Maar zet dat snel weer van me af. Het ligt waarschijnlijk aan het tijdstip. Tonijnen vang je bij zonsopkomst of zonsondergang en het is nu twaalf uur in de middag. We geven niet op maar als we aan het eind van de middag afmeren bij ons driedaagse paradijs hebben we niet één keer beet gehad. Gelukkig is het prachtig weer en gaan de dames aan land om te zwemmen en te fotograferen. Wij halen vlees uit de vriezer, kijken naar de zonsondergang en ’s avonds komen Henk en Joke aan boord BBQ-en. Kortom, een geweldige dag.

De volgende ochtend word ik wakker en kijk naar twee paar pret ogen en een camera lens. Ik slaap al een paar weken achter op dek in een hangmat en dat bevalt me prima. De uitslag van het zweten is weg en na het plassen hoef je niet door te trekken. Ik zie uitsluitend voordelen. Nadeel is dat iedere vorm van privacy weg is en je door twee aanstormende fotografes op de gevoelige plaat wordt gezet. Ze liggen samen blauw van het lachen. Omdat aanval de beste verdediging is zal ik ‘m hierbij zelf publiceren zodat we dat achter de rug hebben. De rest van de dag is helemaal top alleen de tonijn ontbreekt. We BBQ-en ’s avonds op het strand en ik spreek met Joke af om de volgende ochtend om zes uur alsnog de tonijnen binnen te gaan halen.

Met enige tegenzin sta ik vroeg op en zet een pot koffie. De rest van de boot is nog in diepe rust. Ik stap met m’n nieuwe visset de dinghy in en begin het setje uit te rollen. Er zitten drie rubberen inktvissen met haak aan een set. Bij het uitrollen moet je uitkijken dat de haak niet in je vingers of de dinghy komt want dat spul is echt scherp. Als de tweede inktvis achter de dinghy aanhuppelt ga ik door naar de de derde. Dan schiet ineens met een ruk de complete set uit m’n handen het water in. Ik denk bij mezelf “Dat was geen kleine vis. Ze hebben er zin. Ik heb mazzel dat ie niet in m’n vinger bleef haken.” Ik ga terug naar Bojangles en haal een nieuwe set. De kippetjes zijn inmiddels wakker en kijken vol verwachting. Ook Joke is uitgevaren. Na een kwartier heb ik beet maar voel meteen dat het geen grote jongen is. Als ik de lijn bijna binnen heb blijkt het een vliegende vis te zijn. Als ik dichterbij haal probeert ie uit het water weg te vliegen. Heb ik weer. Het is al met al een enerverende ochtend waarbij ik nog een set verspeel maar uiteindelijk zonder tonijn terugkom. De kippetjes beginnen wat te mokken over de beloofde tonijn. “Ja, ja, ik ga morgen wel weer.” Na het ontbijt trek ik m’n duikspullen aan om de onderkant van de boot schoon te maken. Met de lucht die ik nog over heb duiksnorkel ik met Romy en zien we een grote schildpad voorbij komen. Om 4 uur ’s middags vertrekken de commerciële boten weer en is het eiland voor ons alleen. ’s Avonds gaan we weer BBQ-en op het strand. We nemen tijdelijk afscheid van de Bluenose want die gaan door naar Bonaire. En passant worden de dames uitgenodigd door de turtlewatch voor de volgende ochtend. Ze gaan dan om 6 uur de nesten controleren en kijken of er nieuwe schildpad nesten bijgekomen zijn en waar deze liggen. Daar zeggen ze geen nee tegen.

Als ik de volgende ochtend wakker wordt is de Bluenose al weg en heb ik het rijk alleen. Ik ruim de boot op, doe de afwas en zet het ontbijt klaar. Om half tien komen de dames terug. Ze hebben een topochtend gehad en praten honderduit. Na het ontbijt maken we de boot zeilklaar en visgereed. Dit wordt ons tonijnmomentje. We gooien los en rollen de fok uit. Er staat een stevige windkracht zes. We zigzaggen voor de wind terug naar Curacao. We vangen naast een kleine Bonito een Barracuda van 90 centimeter die we teruggooien. Wederom een tonijnloze dag.

Vanaf het Spaanse Water worden weer de nodige stranden bezocht. Ook staat Willemstad op het programma. ’s Avonds gaan Baloe en Romy op stap en word ik ver na middernacht wakker van het gepruttel van de dinghy motor. Baloe slaapt de laatste week ook buiten. Het is binnen te warm. Om te plassen ga ik naar de voorpunt. Wat lang niet altijd meevalt. Eén van de laatste avonden gaan we naar de ComedyTrain. Ik heb wat twijfels of ze dat leuk vinden (en of ze de grappen begrijpen). Met Romy spreek ik af dat ik een seintje geef wanneer ze moet lachen en klappen. Het wordt een erg leuke avond met goeie humor. De meiden vinden het helemaal leuk.

Tja, en dan nu weer alleen. Baudine heeft op de weg terug van het vliegveld nog een traantje weggepinkt. Zodra het weer kan gaan we via Klein Curacao naar Bonaire om van daaruit wellicht via Las Roquas (eilandengroep Venezuela) naar Sint Maarten te varen. Maar niet nadat ik eerst René van de Blue Spirit een bezoek heb gebracht.

This is sailing yacht Bojangles. Out!

6 gedachten over “Tonijn

1. Heerlijk Rob en Baudine, maar wat gaaf ook dat de vriendschap tussen Balou en Romy dit leuke tripje heeft opgeleverd.

Ik spreek Romy van de week nog wel. Krijg ik vast ook heel wat verhalen

2. Gezellig weer die berichtjes!! Ik ben op de eilanden geweest en vond het echt heerlijk maar als gewoon tourist is het wel anders dan zoals jullie het beleven! Geweldig!

3. Leuk verhaal en een leuke verrassing dat er met het landen gelijk een nieuw blog klaarstond om te lezen! Dikke kussen😘

4. Jullie hebben een heerlijke tijd gehad met Romy en Baloe. Nu weer lekker varen; na zoveel rust kunnen jullie er weer tegen aan.

5. Wat een heerlijk relaxed leven, afgezien van de mislukte tonijnvangst. Sterkte met het vertrek van de twee kippetjes 🐔🐔, gelukkig is er nog 1 kippetje over 🐔.